Solarimpulse již přistál v Abu Dhabi po cestě z Káhiry dlouhé 2694 km za dva dny a 37 minut a tak dokončil originální pouť kolem světa na jednomístném „obřím modelu“ o rozpětí cca 72 m pouze na sluneční pohon, za 21 dní a to v 17 etapách v celkové délce cca 40 000 km s několika mnohadenními přestávkami, když let začal v roce 2015.
Průměrná rychlost přeletů mezi jednotlivými starty a přistáními byla trochu více než asi 75 km/h, což není na takto koncipovaný letoun zase tak špatné. Jestli ale takováto koncepce nezměněná významně umožní širší uplatnění v nejbližší budoucnosti je však diskutabilní.
Přesto přese všechno byl to však pionýrský čin, jehož uskutečnění trvalo sice 13 let, ale pootevřelo lidstvu cestu k podobným konáním. K tomu je třeba blahopřát, jakkoliv to probíhalo občas nesnadně. Manažerský počin to byl přesto nesporný, protože jen opatřit tu kupu peněz nebylo asi nijak lehké.
My jsme mezitím v našem dobrovolném společenství „KLUB A“ pokračovali v pracích na řešení jednomístných mikrokluzáků a to i s pohonem či bez něj. Využili jsme již nabytých poznatků, takže se řešení mohou ubírat cestou štíhlejších křídel s výhodou použití tlustších profilů-kolem asi 20% a smíšeného použití stavebních materiálů, například kompozitových nosníků. V případech méně náročných požadavků na výkony je možné koncepce dále zjednodušit a tím je učinit například levnějšími. Mají být určeny především pro stavby amatérským způsobem, což ale není podmínkou.
Určité obtíže jsou nyní na straně pohonů, jež by snad mohly být výhodnější při použití elektropohonů. Jejich cena, například, není zatím dostatečně příznivá.
Na pozadí toho, že to SolarImpulse zvládl za 13 let, si troufáme to poněkud zkrátit.
Pokud se najdou jednotlivci, nebo skupiny s dostatečnou intelektuální bravurou, houževnatostí a potřebným finančním zázemím, pak se to jistě rozroste nebývale. Což by aviatice jistě prospělo.
Pro ilustraci uvádím dva příklady prvotního přibližného dimenzování křídla kluzáku a typ jeho profilu ve střední části..
Na podzimním setkání KLUBu A bude aktuální situace probírána podrobněji s tím, že dva kluzáky budou připravovány k záletu v roce 2017.
29.7.2016 Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře