Je vedro, nebezpečné sucho a nevlídný východní vítr, který málokdy věští něco dobrého. Přesto nebo právě proto obraťme pozornost na aviatickou skupinu letounů vybavených pouze křídly a SOP.
Bude to tentokrát velmi stručné pojednání, aby i nahodilí návštěvníci našeho magazínu neměli třeba pocit rozvláčného a nic neříkajícího pojednání, protože asi někam zrovna pospíchají.
Létajících křídel je bezpočet a počínají si dost často úspěšně.
Proč mají mít tady ale i SOP?!?! Není to zbytečné???
Naznačím to velmi stručně. Může to být někdy nadbytečné, ale zkušenosti například i Northropových samokřídel (nejen mých několika desítek modelů) napověděly, že zatáčení je s nimi spojeno s určitými, pokud ne dost zásadními potížemi. A některé letové manévry nemusí být vždy zvládnutelné.
Zastavme se tentokrát u ULL tak zvaných „delta křídel“.
Jdou zde prezentovány náčrty ve třech velikostech – 6,8 , 8,8 a 10,8 m.
A teď trochu očekávaných výkonů:
Delta Rorýs 6,8 ( 220 kg/ 300 kg)
rozpětí 6,8 m , nosná plocha 10,4 m² , hmotnost 220 kg , min. rychlost 53 km/h ,
bezmotorový let – klouzavost 15,5 , klesavost 1,7 m/sec ,
motorový let – klouzavost 13 , klesavost 2 m/sec, příkon pro stoupání 2,5 m/sec při 130 km/h – 25 kW , min. rychlost 62 km/h , max. rychlost letu 200 km/h.
Delta Rorýs 8,8 ( 220 kg/ 300 kg)
rozpětí 8,8 m , nosná plocha 10,4 m² , hmotnost 220 kg , min. rychlost. 53 km/h
bezmotorový let – klouzavost 20,5 , klesavost 1,1 m/sec
motorový let – klouzavost 16,5 , klesavost 1,6 m/sec , příkon pro stoupání 2,5 m/sec při 150 km/h – 24 kW , min. rychlost 62 km/h , max. rychlost letu 210 km/h.
Delta Rorýs 10,8 ( 220 kg / 300 kg)
rozpětí 10,8 m, nosná plocha 10,4 m², hmotnost 220 kg, min. rychlost
53 km/h
bezmotorový let – klouzavost 25 , klesavost 0,8 m/sec
motorový let – klouzavost 19,5 , klesavost 1 m/sec , příkon pro stoupání 2,5 m/sec při 150 km/h – 21 kW , min. rychlost 62 km/h , max. rychlost 225 km/h.
23. 8. 2018 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře