SOLARIMPULSE 2
Po několikadenní odmlce je SolarImpulse znovu v atmosféře nad Čínou.
V 6,06 h místního času ( 22,06 UTC) odstartoval B. Piccard k šestému kroku na cestě kolem světa z Changquingu ( 9. největší letiště v Číně) do Nanjingu. Je to asi 1 190 km a předpokládaná doba letu je 17 hodin. (Pokračování textu…)
Vlídné pobídnutí
Již jsme nějakou dobu nevypustili do světa nějaké konkretní informace z proudění kolem létajících strojů a tak se to pokusíme teď trochu napravit. Bude se jednat, jak jinak, o disciplinu zvanou aerodynamika a z ní o několik údajů o profilech nepohyblivých nosných ploch letounů do hmotnosti kolem 500 kg. (Pokračování textu…)
Profily nosných a ocasních ploch, vrtulí, rotorů
Konečně jsem se odhodlal dokončit soubor barevných grafických uspořádání pojednávající o profilech křídel, ocasních ploch, vrtulí, rotorů, dmychadel a podobně, který má rozsah kolem 57 MB. Je to kolem 140 stran, převedeno na formát A4. Text je uveden v jednotlivých obrázcích. Jak je patrno z přiložených ukázek. (Pokračování textu…)
Létající talíře – anuloidy a jiné
V současné době rozvířené mnoha UAV a koptérami by snad nemuselo být od věci připomenout něco z toho co se událo v aviatice, tomto odvětví obsahujícím spoustu neotřelých nápadů ať již od amatérů, snílků či profesionálů.
Je to jen krátká zmínka o tom co, v počátcích 20. století, kdy došlo k bouřlivému rozvoji letectví, snad mohlo nebo mělo být snahou o řešení co nejmenšího odporu nosné plochy letadel těžších vzduchu. (Pokračování textu…)
„SOLARIMPULSE 2“ – 4 DNY PŘED STARTEM
André Borschberg po 12 hodinovém testovacím letu v Abu Dhabi včera 26.2.2015.
Dnes jsou to jen 4 dny před startem na let kolem světa. 1. etapa není dlouhá a je plánovaná z Abu Dhabi do Muscatu v Ománu na 1.3.2015. (Pokračování textu…)
Samokřídlo „prkno“ 2,4 m
Loni v červnu jsem dostal ze severovýchodní Moravy žádost (prosbu) o určení polohy těžiště na létajícím stroji z druhého obrázku. (Pokračování textu…)
Bylo či nebylo v aviatice ?
Začněme tím co je dáno-psáno i nakresleno, i když dlouhou dobu ve Vatikánu ukrýváno. Je to doba úžasných myšlenek a nápadů, ale také upalování těch co nevěřili úplně tomu co je hlásáno. Zůstaňme u aviatických námětů a připomeňme legendárního Leonarda da Vinciho jeho náčrtem křídla ornitoptéry inspirovaného křídly ptáků, netopýrů či hmyzu. Později se zabýval i posuzováním možností, které poskytuje klouzavý let s nepohyblivými křídly. (Pokračování textu…)
Přehled článků AL za rok 2013 a 2014
Znovu o odporu
V jednom z minulých článků jsme poukázali na dvě nesmrtelné a převážně nežádoucí síly provázející aviatiku trvale. Byla to tíha a odpor tělesa pohybujícího se nějakým prostředím.
Dovolil jsem si upozornit na to, že přemrštěná snaha snižovat hmotnost v očekávání úžasných výkonů a možná i letových vlastností se může míjet účinkem, pokud se autor neseznámí důvěrněji s tím jaký je vlastně jejich skutečný vliv. V podstatě lze navázat na minulý článek. (Pokračování textu…)
Nejnovější komentáře