Klub amatérských stavitelů letadel

103 Klub amatérských stavitelů letadel - logoNavazujeme na náš článek z 23.9.2014 v němž jsme uvedli téma Soutěže na návrh nových letounů jejíž uzávěrka je 31.3.2015 a kterou nedotujeme žádnými peněžitými cenami (protože žádné nemáme). Bližší údaje jsou ve zmíněném článku.

Zároveň jsme však také předestřeli návrh o případném ustavení Klubu amatérských stavitelů letadel. A protože takováto témata jsou naštěstí pro aviatiku a tím pádem i pro  lidstvo zprávou pozitivní, tak přinášíme její první zpřesnění neboť se může stát, že již více než jeden zájemce by mohl být na obzoru. (Pokračování textu…)

Anglické(dříve imperiální) versus metrické míry

RychloměrJiž jsme to před nějakým časem v tomto magazínu uváděli, ale přesto to připomenu poněkud jinak ještě jednou. Jedná se o převážně délkové dosud používané míry t.zv. imperiální (anglické respektive nyní americké) a pro širší gramotnost i některé míry jiné, pro život však důležité. (Pokračování textu…)

SolarImpulse 2 – let kolem světa v roce 2015

První test.letyŠvýcarský projekt SOLARIMPULSE vstoupil do další fáze dokončením druhého stroje SI 2 a získáním dalších potřebných financí, aby se pokusil v roce 2015 obletět svět s letounem na sluneční pohon. Jedná se o upravenou verzi SI 1 zejména v zadní části trupu a ocasních ploch a zřejmě i odstraněním jiných, během testování zjištěných, nedostatků. (Pokračování textu…)

Nové eroplány pro občany

NorthropPo delším rozumování jsme se rozhodli, že jednak vypíšeme soutěž na návrh nových  letounů, které by postupně rozšířily pohyblivost podnikatelů a těch co rádi cestují menšími letouny poměrně rychle a do vzdáleností větších než 500 km a zároveň těch co se zase většinou spokojí s vlídným poletováním v blízkém  i trochu vzdálenějším okolí domovského letiště a také, že nadhodíme druhý návrh  se stejným tématem souvisejícím se „spolkařením“, podobně jako to bývalo v době obrozenecké v 19. století. (Pokračování textu…)

Zatím opouštíme profily „příšerky“

829Abychom usnadnili aviatické „vývojaření“ těm co se o to snaží, tak jsem se odhodlal zveřejnit jeden z připravovaných profilů, jež snese bez problémů úspěšné použití nejen u modelů letadel, ale i u jejich skutečných vzorů, například ULL. (Pokračování textu…)

Jiný experimentální profil – 2.část

Profil s tlustou TE   -    LHK TE 6Předkládám neprofesionální pokračování příběhu pohybů malého kluzáku povětřím Země tak jak se mi podařilo je pozorovat a některé informace z toho získat. Byl to jen  volně létající kluzák uvedený v první části tohoto příběhu, což velmi ztížilo sledované jevy neboť například i vítr o rychlosti kolem 1 m/s byl již značnou překážkou, která může  nemálo zkreslit výsledky. S tím jsem ale počítal, protože jsem s tím měl zkušenosti již z počátku 80. let minulého století. (Pokračování textu…)

AERO Friedrichshafen expanduje do Číny

AERO_AsiaPořadatel největší evropské kontinentální letecké výstavy bude v příštím roce pořádat s čínskou společností Zhuhai Airshow Co Ltd. na místním letišti asijskou verzi této akce přímo v Číně.

Podrobnosti zatím neznáme. Dostali jsme pouze logo výstavy.

Proč je ale zrovna červené??

Až budeme vědět více, tak vás ihned o tom zpravíme.

18. 8. 2014 © Jaroslav Lněnička

Jiný experimentální profil – 1.část

Experim. profil LHK TE 14 - 2I když zázračný profil nosných ploch létajících strojů zatím není k dispozici, mohou se třeba trochu prozkoumat okrajové podmínky jejich jiných tvarů, které nazývám „příšerkami“.

V tomto případě, když už jsme se o nich zmínili v našem magazínu v letech minulých, to bude jiný podivný tvar, jehož maximální tloušťka se nachází ve 100% hloubky profilu a jeho střední křivka má jeden inflexní bod, když nepočítáme náběžnou a odtokovou hranu. (Pokračování textu…)

5. seminář o bezmotorovém létání v NTM Praha

Pánek a TunzengNárodní technické muzeum pořádá dne 9.září 2014 5. ročník leteckého historického semináře – „Bez koňských sil se také létá“ a to od 10,00 h v kinosále muzea v Praze 7, Kostelní 42. (Pokračování textu…)

Tři moravskočeské dvoumotorové létající stroje

titul. obrAno je to přibližně tak, že za posledních 45 let vznikly u nás 3 dvoumotorové létající stroje pro více pasažérů. Z nich jeden byl velmi, a možná ještě občas by mohl být, úspěšný, druhý byl zadržen hned na startu a třetí se snaží dostat do kruté aviaticko-komerční soutěže ještě dnes,taky. (Pokračování textu…)

Archivy