Antileteckomodelářské snažení

Hodně z našich příznivců, myslím tím Akademii letectví, ví,že Ministerstvo dopravy a ÚCL České Republiky má snahu zavést jakási pravidla do bezpečnosti leteckého provozu, mezi něž patří bezesporu i letecké modelářství.

Publikovali jsme před časem na to téma nějaké články a i já jsem se trochu angažoval ve vztahu k ÚCL.

Významnou činnost a úsilí vyvinul Pavel Macek z Hradce Králové, když Klub leteckých modelářů se poněkud opozdil v tom, aby obhajoval zájmy přinejmenším svých členů. (Pokračování textu…)

Nový slovenský dvoumotorový letoun „SHARK“

Když jsem se poprvé setkal s Františkem Šustkem, to bylo v říjnu 2004, nevěděl jsem co z toho může vzejít. A vím teprve teď, jak dlouhá to byla cesta s mnoha překážkami. A i když skončila zdá se úspěšně, mám z toho trochu zvláštní pocit. Zdali jsem nepomohl vypustit malinkého džina z láhve samopoletování. (Pokračování textu…)

„Vědomostní setkání“ stoupenců leteckého modelářství v Hradci Králové, 19.1.2013

Další, v pořadí již třetí, setkání stoupenců leteckého modelářství, za účelem posbírání zajímavých informací se uskutečnilo 19.1.2013 v Domově dětí a mládeže v Hradci Králové.

Náplní tohoto semináře byl, po předchozí dohodě, pokus o doporučení postupu při návrhu vlastního létajícího bezmotorového stroje o rozpětí 2,3m.

Účastníci se sjeli z mnoha ne příliš blízkých míst ČR. Dva se pro nemoc omluvili a hned si zajistili místo v jednom z dalších seminářů. Nejbližší bude 26.2.2013 a pravděpodobně i další 2.2.2013, pokud bude dostatečný zájem. (Pokračování textu…)

Přehled článků Akademie letectví za poslední dva roky

SLNSW_814526_List_of_articles_lost_in_the_wreck_of_the_Sirius_March_1790Seznam článků od července 2011 po leden 2013 (Pokračování textu…)

Klapky, křidélka, flaperony

V tomto příspěvku věnuji několik poznámek pevné nosné ploše modelů letounů, které mohou být svými účinky vztaženy i na jejich skutečné vzory. Samozřejmě při jiných podmínkách proudění kolem nich. Bude se jednat o pohyblivé části nosných ploch – klapky, křidélka a flaperony. (Pokračování textu…)

Semináře 19. a 26.1.2013 v Hradci Králové

Je to další informace o pořádaných setkáních souvisejících s leteckým modelářstvím formou výkladu a diskuze  o tom, jak by se asi mělo a mohlo postupovat při návrhu vlastního létajícícho stroje, či posoudit vhodnost jiného stroje již hotového. A také jak se trochu více vyznat v letectví, jehož je letecké modelářství živnou půdou. Neboť, jak moje desetilety ověřená zkušenost praví, opravdoví letečtí modeláři toho vědí o skutečných létajících strojích často více než jejich uživatelé. (Pokračování textu…)

19. 1. 2013 v Hradci Králové

Toto je první upřesnění připravovaného semináře pořádaného v Hradci Králové dne 19. 1. 2013 o tom jak je možné, a někdy i snadné, navrhnout svůj vlastní létající stroj, jestliže je k dispozici dostatek podkladů a upřímná snaha dosáhnout cíle. (Pokračování textu…)

Proč a jak mohou letadla nejen létat, ale i padat

Konečně se podařilo zorganizovat další pokračování jakýchsi seminářů o letectví a hlavně o leteckém modelářství, jak jsem sliboval před časem.

Tentokrát a asi i nadále  to bude v Hradci Králové, v Domě dětí a mládeže.

(Pokračování textu…)

O modelech letadel

Nestává se v dnešní době často, aby se neprofesionální zájemci o nějakou činnost zajímali o to proč je to tak a tak, jak by to třeba mohlo být i jinak, co nedělat a podobně. K tomu je zapotřebí skutečný zájem a ne jen povrchní kontakt. Z toho ale plyne nutnost pochopit příčiny a souvislosti, které zájmovou činnost provázejí. Takže je vhodná osvěta. Tu je možné hledat individuálně nebo v týmu, který má stejný cíl. Silní a vytrvalí jedinci se dopídí potřebných znalostí dříve či později sami. Ostatní mohou s výhodou využít vedle dostupných pramenů i setkání kde se účinněji seznámí se způsoby jak cíle dosáhnout. Obvykle se dozvědí informace, které by v knihách, časopisech a dnes i videích a na internetu, nenašli. Správnost a rozsah svého poznání mohou konfrontovat ihned na místě buď mezi sebou nebo doplňujícími dotazy na přítomného „zvěstovatele“ ideií. (Pokračování textu…)

Ovlivnění proudění

Tekutiny, které jsou nestlačitelné a kam patří do rychlostí cca 360km/h i vzduch, se chovají nejen samy o sobě odlišně, ale dávají to najevo zejména při proudění kolem těles, které se jim postaví do cesty. Se stejnými vzájemnými účinky se lze setkat, jestliže se těleso pohybuje v nějakém poddajném prostředí, například ve vzduchu. Mám tím na mysli především létání v atmosféře Země. Podmínkami na Marsu se zde zatím zabývat nebudeme. (Pokračování textu…)

Archivy