Přiměřený český příspěvek k menší viditelnosti létajících strojů.

Může být něco, cokoliv, úplně neviditelné?? Stěží. (Pokračování textu…)

Co se děje v amatérské výstavbě letadel?

Abychom trochu povzbudili amatérské stavitelství například ULL kluzáků, tak připojuji několik fotografií výstavby trupu kluzáku RORÝS 12 – Libora Knápka. Ten si počíná velmi intenzivně za pomoci několika spřátelených občanů této republiky. Výsledkem zřejmě bude, jak jsme společně předpokládali hotový stroj v druhé polovině roku 2017. (Pokračování textu…)

Po 123 letech od pionýrských dob aviatiky

Období před zimním slunovratem se může stát vhodným prostředím pro porovnání doby před 123 lety s dobou dnešní. A to samozřejmě v aviatice, protože to je naše nadělení, jakožto pěstounů tohoto magazínu. (Pokračování textu…)

Co, například, bývá k vidění na hradeckém letišti?

Přikládám několik fotografií vybraných létajících strojů, které byly přítomny na hradeckém letišti za posledním asi 10-15 let.

Odhodlal jsem se k tomu také proto, že by si tento aviatický subjekt zasloužil rozsáhlejší a účinnější prezentaci mezi lidmi. Možná, že se ale mýlím. Třeba to tak má být. (Pokračování textu…)

Nová aviatická knížka

obalka-doteku-aviatikyV hradecké tiskárně DUKASE je těsně před dokončením útlá – 112-ti stránková publikace formátu A5, v černobílém provedení na křídovém papíře a barevnou obálkou, obsahující 75 stran textu. Zbytek tvoří obrázky, fotografie a náčrty toho s čím jsem se po mnohá desetiletí stýkal v aviatice, ač jsem v ní nebyl profesionálem. (Pokračování textu…)

VI. setkání KLUBu A

1005-trup-kluzaku-j-machaDne 22.10.2016 se uskutečnilo další setkání, tentokrát 11-ti účastníků, již známého seskupení zastánců aviatiky a zejména amatérských staveb letounů. Bylo to opět v Hradci Králové v DDaM. (Pokračování textu…)

Vrtule nejen jako součást pohonné jednotky

007Vrtulová pohonná jednotka sestává obvykle z hnacího motoru a vrtule. K nim jsou často přiřazeny reduktory otáček a  i jiná pomocná na příklad chladící zařízení než je jenom vzduch a podobně.

Posláním vrtulí je popohnat jimi procházející množství vzduchu tak, aby vznikl na základě této reakční síly tah nezbytný pro let.

K výrobě vrtulí jsou používány různé materiály balzou či různými plasty  pro modely letadel počínaje, přes různá dřeva, kovy a například kompozity konče. (Pokračování textu…)

Další setkání KLUBu A

1515-rorys-a-rorys-bDne 22.10.2016, v sobotu v 9,30 h se uskuteční v Hradci Králové v DDM další setkání příznivců KLUBu A.

Budou zde, mimo jiné, prezentované výsledky dosud dosažených činností při probíhající konstrukcí a amatérských stavbách dvou kluzáků s pohonem a jednoho rekonstruovaného.

Pokud by někdo, dosud nedotčený touto aktivitou, měl pocit, že by ji neměl propást, nechť se mi ozve nejméně jeden týden před dnem akce, abych mohl případně zajistit větší prostory. Počet míst předpokládaných účastníků je omezen. (Pokračování textu…)

Návrh dvoumístného business letounu

03-soubezny-navrh-martina-vPřed dvěma lety jsem byl požádán, zda bych mohl či nemohl vytvořit nějaký návrh dvoumístného letounu pro podnikatelské účely. Byl to jeden slovenský podnikatel, který stavěl na první místo rychlost letu a 300 km/h se mu nezdálo být příliš mnoho. Mně zase ano, ale usoudil jsem, že by to mohl být zajímavý pokus o tom co a jak by mohlo vyjít.

Požádal jsem profesionála Martina V. (nevím zda by chtěl, abych uváděl zde jeho celé jméno, proto ta zkratka) zda by ho to také zajímalo. Protože nebyl proti, tak jsme nějakou iniciativu spojenou s více desítkami hodin do toho vložili. (Pokračování textu…)

Airlander zvláštní létající stroj

Airlander 10.... pohonná jednotkaAviatika rozlišuje dva základní druhy letadel. A to jednak letadla lehčí vzduchu, využívající Archimedova zákona a ta co jsou těžší než vzduch. Je tím míněna především jejich jednotková hmotnost ku stejné fyzikální veličině atmosférického vzduchu.

Silami, které jim umožňují setrvávat v atmosféře Země a dokonce se v ní pohybovat, to znamená létat nebo se vznášet jsou – aerostatický a aerodynamický vztlak.

U letadel lehčích vzduchu je to pouze vztlak aerostatický, když balony či vzducholodě, které sem patří, jsou naplněny plynem, jehož měrná tíha je menší než 1,22 kg/m³ u mořské hladiny. (Pokračování textu…)

Archivy