|
|||||||||||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Profily ploch a vrtulí 4
FARMAN IV jako model
The Flying Bulls
US tříkolka a kluzák elektro
Účinky povětří
Výlet do vlny
Knihy
AL na DVD
|
Výlet do vlny V pátek 3.10. jsem spolu s kolegou z aeroklubu vyrazil na výlet do Jeseníku, respektive na letiště LKMI Jesenického aeroklubu, kterýžto pořádal vlnový seminář. Seminář probíhal v sobotu, kdy v sálu hotelu Zlatý Chlum bylo možno vyslechnout několik zajímavých přednášek na téma létání ve vlně a vše co s tím souvisí. Mluvilo se o prostorech uvolněných pro vlnové létání, co to vlna vlastně je, jak vzniká a jak se v ní létá, o účincích kyslíku, respektive o účincích jeho nedostatku atd. atd. Krásnou dekoraci tvořily tři obří modely větroňů o rozpětí odhadem 6 metrů. Venku bylo možno shlédnout Sharka vybaveného pomocným proudovým motorem a to i v chodu. Roztomilá hračka. Večer hrála v sále výborná country kapela Wagón, ke které se k překvapení členů přidala i místní servírka s příčnou flétnou (a hrála výborně). Obecenstva tam pravda již mnoho nezůstalo, ale my, co jse zůstali, jsme se bavili, tančili a zpívali až asi do půl druhé.
V neděli se kupodivu vyčasilo, a foukalo, takže bylo možno využít služeb AK Jeseník a "pořídit" vývoz do vlny. Dopoledne bylo ještě trochu oblačnosti (rotory, föhnová oblačnost na hřebeni), odpoledne se však vítr trochu stočil a zároveň vymizela oblačnost. Směr větru nicméně i nadále umožnil pohyb ve vlně, byť byla slabá a stoupavé oblasti byly poněkud omezené. Přes občasné dlouhé prostoje se nicméně dostalo s vývozy na všechny zájemce - zhruba v 15.30 jsem "ukořistil" vývozovou L-23 obsazenou usměvavou Jesenickou instruktorkou, přezdívanou Maková panenka. Nasoukal jsem se do předního kokpitu, přijela vlečná a vyrazili jsme. Vlek probíhal zpočátku více než standardně, v prostoru třetího a druhého rotoru se turbulence pohybovaly na úrovni turbulentnějšího termického dne. V oblasti prvního rotoru se už projevilo proudění výrazněji, dle popisu z přednášek na semináři to již bylo létání ve vlnovém rotoru, byť očekávám, že za podmínek klasické silné vlny to bude ještě mnohem divočejší, nevím, bylo to mé první létání v podmínkách vlny. V prostoru prvního rotoru jsem si tedy již užil propadů a "výskoků" vlečné, nutnosti manipulace s brzdami pro udržení napnutého lana a podobných radovánek. Byl jsem rád, že jsem si pořádně utáhl pásy. Po prolétnutí rotoru jsme ještě nabrali nějakou výšku ve vleku a pak jsem se vypnul. Jak jsem již zmínil, počasí bylo atypické - vítr slabší a se silnou západní složkou. Nějakou dobu jsme hledali, kde se za těchto podmínek nachází oblasti stoupání a při té příležitosti jsem se seznámil s místním terénem. V tuto chvíli byla bezoblačnost počasí výhodou, nic nebylo zakryto a tak jsem se mohl bezproblémově zorientovat. Pohybovali jsme se v poměrně malé oblasti ohraničené Šerákem na západě, podél Keprníku k Červenohorskému sedlu a mírně za něj. Posléze jsme zmapovali v prostoru za Šerákem oblast využitelného stoupání se stoupáním okolo 2 m/s, jednu chvíli ve velmi malé oblasti bylo dosažitelné stoupání s hodnotou 5 m/s. Pohybovali jsme se ve výškách mezi 1800 a 2250 m QNH. Dalo by se asi nastoupat i výše, ale po nějaké době nás volali zpět, aby mohl absolvovat vývoz další čekatel. Celkově jsme ve vzduchu strávili 1:20. Vlek z letiště do prostoru první vlny zabral cca. 16 minut. Dojmy z létání ve vlně mám i přes slabé podmínky veskrze pozitivní. Let v oblastech mimo rotory je klidný, a setrvalé stoupání v klidném vzduchu představuje jiný typ zážitku než klasické plachtění v termice. V typicky vlnových podmínkách pak přibude ještě pohyb ve vyšších výškách a nad oblačností, což také při klasickém plachtění nenastává. Pokud bude možnost, do vlny se co nejdříve vrátím. Několikero odkazů: stránky vlnového semináře - prezentace, obrázky. Stránky Aeroklubu Jeseník, stránky mého domovského aeroklubu. Na závěr několik nepříliš kvalitních fotografií - nevzal jsem si totiž fotoaparát a tak mám jen nějaké fotografie pořízené kolegou mobilním telefonem během jeho letu. Na fotografiích postupně naleznete proudový motor namontovaný na větroni Shark firmy HpH - přidávám odkaz na video předvádění motoru na semináři 4. 10., větroň DuoDiscus AeČR (firma Schempp-Hirt), pohled směrem od hřebene přes město Jeseník k letišti, záběr směrem na Praděd, krásných 5 metrů vzhůru a snímek horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně. Další obrázky najdete v prezentaci "Vlnový seminář očima LKKT" - ke stažení buď přímo zde, nebo na výše zmíněných stránkách vlnového semináře. Schéma vlnového proudění jsem převzal z prezentace "Petr Hanáček - Prezentace AK Jeseník + pozemní příprava k vývozům".
Svatopluk Tomšů
8.10.2008
|
||||||||||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |